آموزش عالی چگونه ویروس کرونا را ساماندهی میکند؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژواشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با تعطیلی دانشگاهها، اکثر دانشجویان به خانه رفتهاند و لازم است که دانشگاهها تصمیماتی را اتخاذ کنند. در ادامه مجموعه «گزارشهای بینالمللی آموزش عالی و بحران کرونا» میخوانید. این اثر پژوهشی مارس ۲۰۲۰ منتشر و در فروردین ماه توسط و مهسا شیخان ترجمه شده است.
پابلو ایلنز، جاناتان لا، آنا مندی، سوراب سنقوی، و جیمی ساراکاتسانیس از جمله پژوهشگران گزارشهای بینالمللی آموزش عالی و بحران کرونا هستند.
در پی رویدادهای 11 سـپتامبر، بلایـای طبیعـی، و خشـونتهای دانشگاهی، بسـیاری از دانشـگاهها در تیمهایـی را تشـکیل دادنـد کـه در شـرایط بحـران بـرای پاسخگویی بـه بحرانها آماده باشـند. ظهور پاندمـی کووید-19 محدودیتهای ایـن تلاشها را نشـان داد.
دانشـگاهها در خـط مقدم و فعـال پاسخگویی بـه کوویـد-19 بودنـد، بـه سـرعت خوابگاهها را تخلیـه کردنـد و کلاسهای درس را بـه شـیوه مجازی برگزار کردند. فرآیندی بسـیار چالش برانگیز که هنوز هم بسـیاری دانشـگاهها با آن دسـت و پنجه نرم میکنند.
با توجه به اینکه دانشـگاهها کارکردهای متنوعـی دارند، مواجه بـا کوویـد 19 بهویـژه بـرای دانشـگاهها بسـیار پیچیـده بـود. پیـش از هـر چیز، نهادهای آموزشـی هسـتند، که دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی درس میخوانند و اسـاتید تدریـس میکننـد و پژوهشهـای خود را پیـش میبرند.
دانشـگاهها همانند شـهرهای کوچک دارای نیروی پلیـس، نیـروگاه، امکانـات ورزشـی، و دیگر نهادهـای مدنی را در خـود جـای دادهانـد.
بسـیاری از دانشـگاهها بیمارسـتان را میگرداننـد و آن را در خـط مقـدم سیسـتم بهداشـت محلی قـرار دادهاند. همانند دانشگاه آزاد اسلامی را که بیمارستان فرهیختگان را دارد. ایـن هویتهـای متعدد بـه این معنی اسـت که دانشـگاهها سـهامداران مختلفـی دارنـد.
دانشـگاهها از مدلهـای پیچیـده درآمـد از جمله شـهریه، گرنتهای دولتی، کمکهای اهدایی فارغالتحصیـلان، درآمدهـای وقفـی و حتـی فـروش بلیـط و قراردادهـای تلویزیونـی تبعیت میکنند که در مواجـه با کووید-19 هیچگاه سهل الوصول نبودنـد.
بـا وجـود اینکـه دانشـجویان محوطـه دانشـگاهی را ترک کردنـد، مشـکلات دانشـگاه با کووید-19 تمام نشـده اسـت. این روزها دانشـگاهیان دربـاره آینده خـود نگران هستند. پروژههای تحقیقاتـی در هالـهای از ابهـام قرار دارنـد و دانشـجویان پرسـشهای مهـم و اضطـراری دارنـد؛ همانند واحدهای دانشـگاهی چگونـه تعییـن میشـوند؟ آیـا پـول اتاقـی کـه اسـتفاده نشـده بازپرداخـت میشـود؟ آیـا مراسـم آغـاز تحصیـلات خواهیـم داشـت؟ ایـن چگونه بر بـورس تحصیلی من تاثیـر میگذارد؟ آیا میتوانم در صورت ابطال ویزای دانشجویی در کشور باقی بمانـم؟
دانشـگاهها هنوز هـم باید تصمیمات مهمـی را اتخـاذ کـرده و در مـورد آنهـا اطلاعرسـانی کنند. ایجـاد سـازوکاری که بـرای تصمیمگیری چارچوبـی ارائه دهـد میتوانـد در نـوع خـود کمـک بسـیار بزرگـی باشـد و بهتـر اسـت کـه ایـن کار دیـر یـا زود انجـام شـود.
در کار بـا نهادهای آموزش عالی و آژانسهای تجاری و یا بخـش عمومـی، ما مشـاهده کردیم که وجود بخـش مرکز مدیریت یکپارچه میتواند بـه ایـن مراکز در ایجاد مسـیر و دنبال کردن آن یاری رساند.
در ایـن مقالـه، گفته میشود که مرکـز مدیریـت یکپارچه چیسـت، و چگونه میتواند کمک کند، و مهمترین پرسشهایی کـه دانشگاهها بایـد در مواجـه بـا پاندمـی کوویـد-19 طـرح کنند. هدف ایجاد سـازمانی اسـت کـه میتواند امنیـت و اقدامـات کلیـدی مهـم و در عین حال سیسـتمهای تصمیمگیری راهبـردی را بـرای آینـده شـکل دهد.
ویژگیهای «مرکز مدیریت یکپارچه»
«مرکـز مدیریـت یکپارچه» نوع خاصی از سـازمان اسـت کـه زمانـی که نهادها با بحرانهای مختل کننده، بسـیار سـریع و مهـم مواجـه میشـوند، وارد عمل میشـوند. ویـروس کرونا واجد تمامی این شـرایط اسـت.
هـر بخـش مدیریـت یکپارچـه، سـازهای سـاده، انعطافپذیر و چندرشـتهای اسـت که برای انطباق با شـرایط در حـال تغییر تاسـیس شـده اسـت. ایـن مرکز 4 نـوع فعالیـت را پیـش میبـرد:
کشف؛ کشف از دیدگاه درست موقعیت و نحوه تغییر و تحول آن، در حالی کـه آخریـن اطلاعـات اپیدمویلوژیک، اقتصادی و سیاسـی با هم منسجم میشوند. بـه دنبـال دادههایـی از مدیـران ارشـد، دانشـجویان، اعضـای هیئـت علمـی، پرسـنل، والدیـن، فارغالتحصیـلان و دیگـر سـهامداران باشـید.
تصمیـم؛ در مرکز مدیریت یکپارچه پس از کشف باید بـه سـرعت تصمیـمگیری شود کـه چـه اقدامـی را صـورت انجام شود؛ درحالیکه از آزمـودن فرضیات خود و پایبنـدی بـه ارزشهای دانشـگاه اطمینان حاصل شد. طراحی. مجموعه یا پرتفولیویی از اقدامات را طراحی شود، اقداماتـی راهبـردی و آنـی که بـا کاهش خوشبینی نادرسـت سـبب افزایش سـرعت اقدامات شـود. برای آن مدلی عملیاتی عملـی طراحـی شود. بـرای ایجـاد تغییـر در زمانبنـدی و بودجههـا بـا تغییر شـرایط آماده شود.
ارائـه مناسـب راهحلهـا را بـه شـیوهای کارآمد و منظم ارائـه دهند. بـه یاد داشـته باشـید کـه شکسـتهای کوچک میتوانـد بـه شکسـتهای بزرگتـری ختـم شـود، بنابرایـن ، انعطافپذیـر باشـید.
هـدف کلی نهادها توانمنـدی بـرای حرکـت پیشـاپیش رویدادها اسـت و ارائـه عکسالعمـل راهبـردی و ماهرانـه.
«مرکـز مدیریـت یکپارچـه» حـول کارهـای تاکتیکـی کـه حوزههـای خاصی از مسـئولیت را بـر عهـده میگیرنـد ایجـاد شـدهاند. تیـم یکپارچـه، کـه توسـط مدیـر عالیرتبـه هدایـت میشـود، بـرای حصـول اطمینـان از اینکـه تیمهـای کاری بـا هـم مداخلـه ندارند و بـه منابع مورد نیـاز خود کاملا دسترسـی دارنـد؛ فعالیتهـای دیگـران را هماهنـگ میکند.
تیـم هماهنگ کننـده بایـد کوچـک باشـد، شـامل اعضایـی کـه مدیریـت پـروژه، تصمیمگیـری، برنامهریـزی سـناریو ،ارتباطات، و فرهنگ محوطههای دانشـگاهی دسـتاندر کار هسـتند. اعتمـاد در مدیریـت عالیرتبـه بسـیار مهـم و حیاتـی اسـت. بـا در نظر گرفتن پاندمـی، مرکز فرماندهـی کووید-19 بایـد از ارائـه اطلاعـات کامـل متخصصین اپیدمیولـوژی بهره بـرد.
از آنجا که هیچ دو دانشگاهی کاملا شـبیه هم نیسـتند، هیچکدام از «مرکـز مدیریـت یکپارچه» دانشـگاهها هم مثل هـم نخواهـد بـود. تمامـی آنها بایـد گروههای کاری داشـته باشـند کـه به مسـائل و مشکلات سـلامتی و امنیـت، تجربه دانشـجویان، تدریـس و پژوهـش اسـاتید و پرسـنل، امـور اجرایـی محوطـه دانشـگاهی، امـور مالـی و حقوقـی، و ارتباطـات بپردازنـد.
«مرکـز مدیریـت یکپارچـه» ممکـن اسـت تیمهای موقـت را شـکل داده و مـوارد بحرانـی را بـه خاتمـه برسـانند؛ تصمیمگیری را تا زمان دسـتیابی تمام واقعیات به تاخیر نیندازید. ممکن اسـت هیچگاه نتوانیـد بـه تمامـی واقعیـات بـرای اقـدام و تصمیمگیـری مناسـب دسـت یابیـد. موقعیـت کنونـی در بحـران بهتر اسـت از شـرایط عالی آینده اسـت؛ همانند مدیریـت رویـداد و کسـب تجهیـزات حفاظت فردی.
در زمـان بحـران، مدیران ممکن اسـت وسوسـه شـوند که تصمیمگیـری را متمرکز کرده و اطلاعات را به شـدت کنترل کنند. بایـد در ایـن مـورد تجدید نظر کنند. مدیریـت از بالا حیاتـی اسـت، امـا کافـی نیسـت.
به طور مثال یک یـا دو و یـا یـک دوجین مدیـری که به انـدازه کافی نمیداننـد و در اتخاذ تصمیمات به اندازه کافی سـریع نیسـتند. به بیان دیگر، گروهی از زیرتیمهـا بـا مدیریتهـای مشـترک نمیتوانند به تصمیم گیریهـای سـریع بیانجامنـد.
دانشـگاهها کـه اغلب بـه دنبـال همهپرسـی و اشـتراک تصمیم گیریهـا هستند، احتمـالا این روش را بسـیار دشـوار مییابنـد.
«مراکز مدیریت یکپارچـه»، با ایجاد محدودهها و مرزهای فعالیتها و تشـدید مسـئولیتپذیری، راهـی بـرای گسـترش و سـرعت بخشـیدن بـه تصمیم گیـری بهشـمار میآینـد.
در واقع، ایـن مراکـز بـر مبنـای اطلاعاتـی ناقص اولویتبندیهـا را تعییـن کـرده بـه دیگـران اختیـار عمل میبخشـند. ارتباط دائمی بسـیار حیاتی و نشسـتهای روزانه که هماهنگی در میـان تیمهای کاری را ایجـاد کنند، بسـیار حیاتی اسـت.
از لحـاظ تاکتیکـی، عملیاتـی کـردن «مراکـز مدیریـت یکپارچـه» بـه معنـای تعییـن حامی مالـی و مدیران هـر گروه کاری، و ایجـاد ریتـم تعامل میـان مرکز مدیریـت یکپارچه و جریانهای کاری اسـت.
شـرکت کنندگان در هـر جلسـه را بـا دقـت انتخـاب کنیـد؛ اگـر قرار اسـت کـه جلسـات تنها با حضـور حامیـان مالـی و مرکـز فرماندهـی برگـزار شـود، غالبا بـه ارائـه گـزارش محـض میانجامـد تـا مباحـث سـازنده و روشهـای حـل مسـائل واقعـی.
اگـر جلسـات شـامل مدیران طـراز اول و خـط مقـدم با جریانهای کاری باشـند، جلسـات بیشـتر تاکتیکی خواهند شـد. ترکیـب درسـت اغلـب ملاقـات حامـی مالـی و مدیـر هـر جریـان اسـت، به همـراه «مرکز مدیریـت یکپارچه» اسـت.
چارچوب مرکز بخشهای پاسخگویی مدیریت یکپارچه درخصوص کووید-19
در حالیکـه ریتـم درسـت درمـورد هر دانشـگاه متفاوت اسـت. پیشـنهاد میشود که به شـکل معمول جلسـات دانشگاهها به شـکل منظـم، بـا زمان دقیق بهخصوص به عنـوان اولین کار در صبح بـرای تمرکز بر تصمیمات کلیدی که نیاز اسـت کـه همان روز اتخـاذ شـوند، بروندادهـای روز و دیگـر اولویتهـای هفتـه را برگزار شود.
گقتنی است جلسـه این موضوعـات روزمره به شـکل مجازی برگـزار شـود، بایـد مدیـر پـروژه بـه تمامـی اولویتها بپـردازد و همـان میـزان اسـناد و برنامـه را بـرای ادامه هماهنگـی، ارتباط و همـکاری بـه کار بگیرد. در پایان هـر روز، مدیر مرکز مدیریت یکپارچه باید گزارش دقیقی را درباره مسـائل مهـم روز و ارتقاء لاینحـل باقـی مانده، ارائـه دهد.
اصول هدایت تصمیمگیری برای مرکز مدیریت یکپارچه دانشگاه
اکثر مباحث بـه شـکلی گسـترده بـه سـازمانهای بخـش خصوصـی مرتبـط بـود، دولتهـا، و نهادهـای آمـوزش عالـی. دانشـگاهها هـر کـدام ویژگیهای خـاص خـود را دارنـد و نیـاز اسـت چهـار اصـل دیگـر ارائـه شـود تا چگونگـی اتخاذ تصمیم در مرکـز مدیریت یکپارچه روشـن شـود.
افـزودن دیـدگاه برابـری بـه هـر تصمیـم
اکثـر فعالیتهایی کـه دانشگاهها بـرای کاهش سرعت انتقال ویروس و حفاظت از بهداشت فردی صورت میدهند تاثیرات بیتناسـبی را بـر روی جمعیتهـای آسـیبپذیر خواهـد داشـت. بـرای مثـال، دانشـجویان کمدرآمـد ممکن است بـرای گذراندن واحدهای مجازی به ابـزار و یا اینترنت پرسـرعت دسترسـی نداشـته باشـند.
همچنیـن، احتمـال دارد کـه این دانشـجویان بـرای هزینههای زندگی نیازمند مشاغل مختلفی بودهانـد. بـرای دانشـجویانی که به لحاظ آکادمیک مشـکل دارند، انتقال به یادگیـری مجازی بسـیار مختل کننده خواهند بـود، و موفقیت آنهـا را در آن تـرم تهدیـد خواهـد کـرد.
ممکن اسـت برخی دانشـجویان بینالمللی نتواننـد بـه خانـه بازگردنـد، و در ایـن صورت، ممکن اسـت به اینترنت دسترسـی نداشـته باشـند؛ با توجـه به مسـائل و قوانین مرتبـط با ویزا و اعتبـار کاری، برخی دانشـجویان ممکن اسـت نتوانند در کشور باقی بمانند.
برخی دانشـجویان ممکـن اسـت خانهای نداشـته باشـند، کـه به آن بازگردند. همچنین هـر فـرد از اسـتاد تـا دربـان و کارکنـان رستورانها چنانچه در زمان تعطیلی محوطههای دانشـگاهی دریافتـی نداشـته باشـند؛ ممکـن اسـت بـا مسـائل مالی مواجه باشـند.
فروشـندههای محلی ممکن اسـت بسـیار نیازمند تجارت دانشـگاه باشـد. دانشـگاهها دغدغههای مالی خـود را دارنـد، امـا تـا حـد ممکـن، این مسـئله خود در شـیوه تصمیمگیـری حـس برابـری را بـه نفع اقشـار آسـیبپذیر ایجـاد خواهـد کرد.
حفظ ارتباط با دانشـجویان، اسـاتید و فارغالتحصیلان
با گسـترش کووید-19، دانشـگاهها باید، با تمرکز بر سـلامت و امنیت سـریعا وارد عمل شوند. با طولانی شـدن پیامدها، دانشـگاهها بایـد دغدغههـای دانشـجویان و دیگـر سـهامداران را نیـز بداننـد و بـه شـکلی موثـر بـه آن پاسـخ بگویند.
دغدغههـای دانشـگاهی و غیردانشـگاهی مهـم هسـتند؛ بـرای مثـال طرحهایی بـرای آغـاز و حمایت از دانشـجویان سـال آخـری زمانـی کـه وارد بـازار کار نامعلومی میشـوند، ارائـه شـود. بخشـی از ایـن تلاشهـا بایـد به سـوی حمایت از سـلامت ذهنی دانشـجویان انجام شود.
انتهای پیام/۴۰۸۴/
انتهای پیام/